Colin Campbell, Nowoczesne zasady odżywiania – lektura obowiązkowa?

To trudna, ale i ważna książka, która powinna znaleźć się w każdej biblioteczce.

Campbell wychował się na farmie i od dziecka odżywiał się tak jak cała jego rodzina – korzystając z tego, co na farmie hodowano i uprawiano. Po wielu latach, w czasie swojego rozwoju naukowego, obrał zupełnie inny kierunek i skupił się na diecie roślinnej, wykluczającej pokarmy odzwierzęce. Książka poświęcona jest w całości temu tematowi oraz badaniom w tym zakresie.

 

Jaka jest więc recepta na dobre zdrowie? W skrócie, chodzi o dostarczanie różnorodnych korzyści zdrowotnych dzięki spożywaniu produktów roślinnych oraz unikanie olbrzymich zagrożeń dla zdrowia spowodowanych nadmiernym spożywaniem produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym wszystkich rodzajów mięsa, nabiału i jaj.

 

W dużej części książki autor opisuje skutki tego rodzaju diety oraz wyniki tzw. badania chińskiego, które toczyło się przez 20 lat w 65 azjatyckich regionach. Duże spożycie zwierzęcego białka wiąże się z:

  • wysokim poziomem cholesterolu
  • dużą częstotliwością występowania raka piersi i jelita
  • chorobami serca
  • otyłością
  • cukrzycą
  • chorobami autoimmunologicznymi

 

Campbell uchyla również rąbka tajemnicy, tj. funkcjonowania świata nauki. Na jego poglądy nie patrzono przychylnie, więc próbowano hamować jego chęci propagowania tych teorii. Na świat nauki duży wpływ ma świat biznesu, który w Stanach finansuje pracę wielu cenionych naukowców czy nawet układa porady lub programy żywieniowe dla milionów uczniów (jak np. nasze rodzime Pij mleko, będziesz wielki). Silne lobby mięsne, mleczne czy jajczarskie nie będzie chciało pozwolić na promowanie idei ograniczania białka w diecie, chociażby stały za nią wieloletnie badania. Strona medyczna zaś skupia się bardziej na rozwijaniu nowych leków i technik operacyjnych, zamiast na zapobieganiu, jakim jest właśnie świadoma dieta.

 

 

Jeden z rozdziałów poświęcony jest zasadom zdrowego odżywiania. Myślę, że jeśli Wam je zdradzę, nie wyrządzi to książce krzywdy. Zasady są jedynie krótkim podsumowanie informacji przekazywanych przez Campbella, więc warto zapoznać się z całościa, by wyciagnąć odpowiedni wnioski i jak najwięcej wiedzy dla siebie.

 

Odżywianie reprezentuje połączone siły niezliczonych substancji odżywczych. Całość to więcej niż suma części.

 

Żadnego pokarmu nie możemy analizować w odosobnieniu, bo substancje, które on zawiera współdziałają wraz z innymi. Tylko całościowe podejście ma sens 🙂

 

Suplementy witaminowe nie są receptą na zdrowie.

 

Jw. izolowanie składników nie przynosi takich korzyści, co spożywanie pokarmu, które je zawiera. Najlepiej skupić się na dostarczeniu potrzebnych witamin i minerałów z jedzenia.

 

W pokarmach odzwierzęcych nie istnieją praktycznie żadne składniki odżywcze, które nie występowałyby w lepszej formie w roślinach.

 

Żywnośc roslinna jest bogatsza w błonnik, minerały i przeciwutleniacze. Nie zawiera natomiast cholesterolu, potrzebnego organizmowi, a produkowanego przez niego samoistnie. Niezależnie od diety mogą wystąpić braki wit. D i B12, które akurat warto suplementować.

 

Same geny nie determinują chorób. Działają wyłącznie na zasadzie aktywacji i ekspresji; to odżywianie odgrywa kluczową rolę w określeniu, które geny – dobre czy złe – podlegają ekspresji.

 

Oprócz genów ważną rolę odgrywa środowisko, w którym danach choroba może się rozwinąć. Badanie chińskie pokazało zupełnie odmienny sposób odżywiania od amerykańskiego i jego wpływ na zdrowie. W różnych środowiskach jest różna częstotliwość zapadania na pewne choroby.

 

Odżywianie może w znacznym stopniu kontrolować negatywne skutki szkodliwych substancji chemicznych.

 

Okazuje się, że odpowienia dieta ma wiekszy wpływa na rozwój komórek rakowych, niż wcześniejsza styczność z kancerogenem.

 

Ten sam sposób odżywiania, który pozwala zapobiec chorobie w jej wczesnym stadium, może wstrzymać lub cofnąć chorobę w późniejszym stadium.

 

Wprowadzane przez niektórych lekarzy zalecenia dietetyczne pomogły cofać choroby serca czy cukrzycę, które normalnie wymagają zażywania wielu leków albo przejścia specjalistycznych zabiegów.

 

Sposób odżywiania, który jest prawdziwie korzystny w przypadku jednej choroby przewlekłej, będzie korzystny w przypadku każdej innej choroby.

 

Nie ma potrzeby ukierunkowywania odżywiania na konkretne choroby, wystarczy pełnoziarnista dieta roślinna.

 

Dobre odżywianie przekłada się na zdrowie we wszystkich obszarach życia. Wszystkie części są ze sobą połączone.

 

Dobra dieta zapewni nam zdrowie. Najlepiej dołączyć do niej jeszcze aktywność fizyczną. Przy okazji diety roślinnej możemy zatroszczyć się o środowisko – przy jej produkcji zużywa się mniej wody i surowców oraz wytwarza mniej zanieczyszczeń.

 

Przyznam, że książkę Campbella czyta się długo i ciężko. Nie jest to przyjemna lektura do poduszki czy popołudniowego relaksu. Porusza jednak bardzo istotne kwestie i opisuje badanie na olbrzymią skalę, które pomogło lepiej zrozumieć zależności w naszym odżywianiu. Odżywianie nie jest wyborem, w końcu każdy z nas musi jeść kilka razy dziennie, więc warto to robić jak najbardziej świadomie. Dlatego polecam przeczytanie “Nowoczesnych zasad odżywiania” i poświęcenie czasu na przemyślenie wniosków naukowca. Dla własnego zdrowia!

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o